Cesta: Aktuality » Absolvent 2025 – Samostatné odborné práce 2024–2025, obor Truhlář
![]() |
ABSOLVENT 2025,SOUTĚŽ SAMOSTATNÝCH ODBORNÝCH PRACÍ (SOP) 2024–2025,obor Truhlář |
Výjimečný úspěch našich absolventů
Mimořádného ocenění se dostalo našim absolventům učebního oboru Truhlář – Janu Románkovi a Tomáši Kratochvílovi. Oba byli přihlášeni do celostátní soutěže Samostatných odborných prací (SOP), kterou pořádá Hospodářská komora ČR ve spolupráci s Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT).
Hospodářská komora spolu s CERMATem hodnotila odborné práce studentů a z celkem 131 přihlášených prací bylo vybráno a oceněno 40 nejlepších. Odborná porota zařadila práce našich absolventů mezi nejlepší v celé České republice:
- Tomáš Kratochvíl obsadil 2. místo,
- Jan Románek se umístil na 3. místě.
![]() |
![]() |
Slavnostní předání ocenění proběhlo 8. listopadu 2025 v Kaiserštejnském paláci v Praze, kde zástupci Hospodářské komory ČR a CERMATu ocenili také naši školu Čestným uznáním za vysokou úroveň odborné přípravy absolventů.
- Ocenění – Čestné uznání převzala Mgr. Libuše Marková, MBA, zastupující ředitelka školy.
![]() |
Co je Samostatná odborná práce
Samostatná odborná práce (SOP) v oboru Truhlář je závěrečný projekt, ve kterém žák:
· samostatně navrhne a zpracuje kompletní technickou dokumentaci k výrobku,
· připraví výkres, technický popis, kusovník, výpočet spotřeby materiálu, kalkulaci ceny a technologický postup – tato část je zároveň předmětem soutěže SOP,
· následně podle své dokumentace výrobek zhotoví a obhájí při závěrečných zkouškách.
Tento projekt je součástí odborného výcviku a propojuje teorii s praxí.
Modernizace výuky – práce v programu TurboCAD
Ve školním roce 2024–2025 byla výuka oboru Truhlář výrazně modernizována.
Žáci poprvé zpracovávali své projekty v digitální podobě pomocí programu TurboCAD, který umožňuje tvorbu v režimu 2D i 3D.
Výuku tohoto softwaru vedl Mgr. Miroslav Barabáš, který působil i jako konzultant studentských projektů a přihlásil dvě nejúspěšnější práce do soutěže SOP. Program TurboCAD byl do výuky zařazen již od druhého ročníku, aby se žáci mohli postupně seznámit s jeho funkcemi.
Zapojení a výsledky
Na škole vzniklo celkem 25 Samostatných odborných prací, z nichž dvě byly přihlášeny do celostátní soutěže.
Už při prvním zapojení školy přišlo významné ocenění – potvrzení vysoké úrovně výuky i talentu našich žáků.
Na projektech žáci pracovali nejen ve škole, ale také doma díky studentským licencím programu TurboCAD.
Všechny práce prošly oponentským posudkem, který zpracoval Tomáš Uličník, vedoucí učitel odborného výcviku.
Praktickou část – výrobu a obhajobu výrobků – žáci absolvovali pod vedením učitelů odborného výcviku:
Milana Barabáše, Michala Barabáše, Marcela Černocha a Petra Ptáčka.
Obhajoby probíhaly za účasti Ing. Ireny Gorejové, odborné garantky oboru Truhlář, která byla také iniciátorkou zavedení SOP na škole.
Úspěšný a výjimečný rok
Naše škola se řadí mezi první odborné školy v ČR, které systematicky zavedly Samostatné odborné práce pro žáky 3. ročníku oboru Truhlář.
Školní rok 2024–2025 byl výjimečný nejen oslavou 150. výročí založení školy s původním dřevařským zaměřením, ale i skvělými výsledky našich žáků.
Jan Románek se stal nejlepším truhlářem Zlínského kraje a v celostátním kole obsadil 8. místo.
Úspěchy obou žáků jsou tak krásným vyvrcholením minulého školního roku a potvrzením, že naše škola má pevné kořeny, živou přítomnost a perspektivní budoucnost.
Poděkování
Velké poděkování patří:
- oceněným žákům Janu Románkovi a Tomáši Kratochvílovi,
- všem pedagogům školy, kteří se podíleli na přípravě, výuce a hodnocení SOP,
- organizaci CERMAT a Hospodářské komoře ČR za spolupráci, metodickou podporu, organizaci soutěže a udělené ocenění, kterého si velmi vážíme,
- Ing. Milanu Špinarovi ze společnosti Špinar s.r.o. za poskytnutí studentských licencí programu TurboCAD,
- Ing. Jindře Mikuláštíkové, MBA, radní pro oblast školství Zlínského kraje, za podporu při zavádění programu do výuky,
- Mgr. Libuši Markové, MBA, zastupující ředitelce školy, za pokračující podporu inovativních forem výuky.
Mgr. Miroslav Barabáš


















